BIODANZA: de dans van het leven

Deze site is niet meer actueel en is vervangen door mijn nieuwe site: WWW.RENEEMARS.NL
daar staat alle informatie uitgebreid en overzichtelijk

Kennismaken met Biodanza:


Een avond heerlijk dansen, in contact komen met jezelf en de ander ontmoeten.

Biodanza is in beweging komen, letterlijk en figuurlijk, op de klanken van Salsa, Jazz, Pop, Klassieke en Afrikaanse muziek.

De dans en muziek bieden een prachtige gelegenheid om jezelf te ontdekken. In Biodanza kun je jouw vitaliteit ervaren. Ook kun je ontdekken waar jouw hart sneller voor gaat kloppen. Het nodigt uit om expressie te geven aan wie jij bent. En het nodigt je uit de ander te ontmoeten op een bijzondere manier, zonder woorden, in de dans. Dit is wat Biodanza je biedt in verschillende dansen: ritmisch en energiek, melodisch of verstild.

Je danst op jezelf, met zijn tweeën of in een groep. Voor Biodanza hoef je niet te kunnen dansen, het gaat niet om het aanleren van passen. Het gaat om uitdrukking geven aan wat er nu in je leeft. Biodanza haalt je uit je hoofd en brengt je in je lichaam en vooral in je hart.

Biodanza is voor iedereen, man en vrouw, jong en oud, single en getrouwd, met gebrekkige ruggen of gebroken harten, workaholic of huismus.

Praktische info over Biodanza in Utrecht en Culemborg : klik in de kolom rechts

Wanneer je kennis wil maken met Biodanza stuur dan een mail met je telefoonnummer naar info@ontdek-biodanza.nl

Kijk ook op FACEBOOK voor mijn actuele aanbod.
FACEBOOK: ONTDEK-BIODANZA.NL
Stuur me een vriendschapsverzoek als je op de hoogte wilt blijven

of bel 06-49864654.

10 september 2012

Ervaringen deelnemers wekelijkse lessen


  • Biodanza is voor mij stromen, ervaren, niet denken maar dansen en voelen, weer in contact komen met mezelf en anderen. Plezier, vreugde om het bewegen. Verbinding voelen, het samen delen van ritme en mooie muziek. Soms kom ik verdriet of blokkades in mijn lichaam tegen, die er dan ook mogen zijn, die zacht mogen worden en dan weer verder stromen...Muziek... Zonder taal, op mezelf of met anderen, grenzen verleggen, grenzen tegenkomen en aanvaarden wat nu is. Soms even een dans overslaan. Soms alleen dansen, soms samen, soms dichtbij, soms heel dichtbij,Uitbundig, verstild. Steeds voelen wat klopt en wat goed voelt op dit moment. Altijd weer anders...Overgave... Het brengt me op de aarde en in mijn hart. En soms in de hemel. Renee weet op een persoonlijke manier een intieme sfeer te scheppen en nodigt je uit te genieten en trouw te zijn aan je verlangens, je impulsen, aan je ja en je nee. En op het eind is er een koekje bij de thee. Mariëtte


  • Biodanza is voor mij contact maken, met mezelf, met mijn grenzen, met anderen. Het is heerlijk om te doen, zeker om uit mijn hoofd te komen, en weer lekker in mijn lijf te komen. Het is een welkome aanvulling op mijn werk als coach. De thema’s waarop we dansen zijn vaak heel toepasselijk in mijn eigen leven, waardoor ik mezelf weer vrij kan maken om verder te gaan. Met het leven natuurlijk, want dat is een groot groeiproces. Daarnaast is het gewoon erg leuk en ontspannend om te dansen en te bewegen, samen met lieve en fijne mensen en een inspirerende lerares! Leonie Linssen, relatiecoach
  • Ik ben eigenlijk helemaal geen danser en toch merk ik dat Biodanza bij me past. Het brengt me bij mezelf en dan ervaar ik het als heerlijk om te dansen. Ik ben dan ook met name op mezelf gericht, kijk nauwelijks om me heen: ik doe mijn eigen ding.
    Dansen om samen te doen roepen nu (na 2 keer dansen) soms nog schaamte (onwennigheid) op. Wat biodanza me brengt is ontspanning en makkelijker prikkels
    buiten houden (ook de dagen erna). Biodanza geeft me het gevoel van een meer stevige basis! Peter
  • Biodanza geeft mij plezier en energie, ik kom vaak moe na een dag werken aan en heb geen zin meer om iets te doen, en ik hoor de muziek en mijn lijf heeft weer zin in van alles, en ik ga weer helemaal gevitaliseerd naar huis. Wat ik ook fijn vind is dat je steeds weer vanuit contact met jezelf pas contact met de ander maakt, waardoor je dus nooit geforceerd iets staat te doen wat je niet wilt of niet bij je past. Ik voel ook elke avond hoe ik wel of niet met mijn lijf verbonden ben, door de verschillende muziek en ook vormen van dans, worden steeds andere delen aangesproken, waardoor het hele lijf aandacht krijgt, kortom: heerlijk!. Sanne
  • Ik volg wekelijks de inspirerende lessen Biodanza. Ik ervaar Biodanza als een heerlijke ontspanning voor mijn lichaam en geest en het brengt mij in diep contact met mij zelf. Tijdens de lessen ontdek ik waar mijn grenzen zijn en waar ik onbegrensd ben, waar ik mijzelf ontmoet in contact met mijzelf en de ander(en). Voor mij is Biodanza een cadeautje en een aanraking van mijn innerlijke rijkdom. Anne-Marie
  • Als ik dans kom ik in beweging. Samen met anderen spelen, andere ontmoeten, de tijd nemen anderen te zien en zelf gezien te worden.
    Mijn voeten stevig op de aarde met mijn lijf de lucht in. Door overgave aan de dans, overgave aan de creatieve stroom in mij wordt ik me bewuster van mijn kracht, lukt het me mijn gedachten los te laten en in het hier en nu te komen. Twijfel en onzekerheid schud ik langzaam van me af. Elke keer helpt het dansen om me te ontladen en mijzelf weer op te laden. Paul (33)
  • Altijd voordat ik naar Biodanza ga, voel ik een klein drempeltje waar ik even over heen moet. Ik weet nl. dat ik me niet kan ‘verbergen’ als ik ga dansen. Dat het van me vraagt dat ik mezelf helemaal open stel. Tegelijkertijd is dat het allermooiste dat Biodanza mij geeft, dat ik helemaal mezelf kan zijn, helemaal vrij dans en vanuit dat gevoel mezelf wil verbinden met anderen (als ik eenmaal aan het dansen ben). Dat geeft me energie en kracht, het gevoel dat ik ‘ben’ en er mag zijn. Heerlijk! Na afloop ben ik altijd enorm blij dat ik gegaan ben (samen met mijn partner), dan voel ik me rijk en vol energie. Soms opent het nieuwe perspectieven, begrijp ik mezelf weer een beetje beter. Dat zijn ook mooie momenten. Een rijke ervaring! Simone, 35 jaar
  • Gevoelens en gedachten dansen in mij...Met Biodanza voel ik me steeds lichter, levendiger en vrijer worden.De uitnodiging om zo nu en dan je gevoel al dansend met anderen te delen verdiept deze ervaring en het versterkt mijn gevoel van authenticiteit.Ik dans naar mijzelf toe... en dáár vind ik mijn geluk. Hanny
  • Biodanza houdt voor mij de effecten van emotioneel lichaamswerk in beweging. Ervaar ik, hoe mijn lijf, als een soort innerlijke barometer, mij leert te voelen.En door het delen met anderen blijf ik in contact met mijn verlangen te weten ontwikkelen van mijn authenticiteit. Ans
  • Ik ga elke week naar BIODANZA, omdat ik erna, en eigenlijk de hele week erna, me weer een beetje nieuw voel. Ik ben 70+ en dat je nieuw voelen is dus niet aan leeftijd gebonden…..Yoky

    Biodanza is hartverwarmend, opent de geest. Het brengt me in verbondenheid met mezelf en de ander. ( Ik kom de koude winterdagen wel door!!), Janske

    Als ICT’er ben ik de hele dag in de weer met rationele zaken en exacte feiten.
    Door mijn opvoeding een weinig emotioneel gehandicapt. Daardoor was ik (buiten mijn werk) behoorlijk verlegen, teruggetrokken en had redelijke angst voor intimiteit, het neerlaten van barrières en het toelaten van anderen.
    Door Biodanza leer ik steeds meer in contact te komen met mijn gevoel, emoties en intimiteit en het kunnen uiten daarvan. Het geeft me meer zelfvertrouwen, een overtuigender gevoel van mijn plek in het leven, het echt durven leven.
    Daarnaast ervaar ik het als behoorlijk stress-reducerend en geeft het me al met meer rust in mijn leven.
    H.L.C. Kanters / 49 / ICT manager

    Een tijdje geleden raakte ik per toeval verzeild in een workshop Biodanza. Dit is een dansmethode die ontwikkeld is door de Chileen Rolando Toro Araneda en als doel heeft, je levenslust aan te wakkeren. Door muziek, beweging, expressie en een gevoel van saamhorigheid zouden je potenties wakker gemaakt worden. Dat beloofde heel wat. En ik moet zeggen dat die belofte wordt waargemaakt. Je wordt op allerlei manieren uit genodigd om jezelf, je gevoelens en je verlangens in jouw eigen dans te leggen en elkaar in de dans te ontmoeten. Ik vond het heerlijk om mijn verlangens uit te drukken in een dans. Het is voor mij een vorm van expressie die een diepe behoefte vervult. Soms dans je op jezelf, soms is de dans gericht op de ontmoeting met anderen.
    Daarbij kun je goed je eigen grenzen ontdekken. Hoe dichtbij mag iemand komen? Wat voelt nog wel goed voor jou en wat niet? Hoe voelt dat bij de een en hoe bij de ander? Tijdens de workshop wordt door de deelnemers niet gesproken. Ik vond het boeiend om te ervaren hoe intens contact je soms met iemand kunt hebben die je nog nooit eerder gezien hebt en zonder dat er een woord aan te pas komt.
    Biodanza wekt niet alleen ieders individuele levenslust, maar wakkert ook het gemeenschapsgevoel aan. Meestal voel ik me in nieuwe groepen niet zo erg op mijn gemak. In dit geval was dit niet aan de orde. Na de workshop heb ik me meteen aangemeld voor een Biodanzagroep in mijn eigen omgeving. Sindsdien ga ik er iedere maandagavond blij naar toe en kom ik er blij vandaan. Ik zou het iedereen gunnen! Marian van den Beuke

    Ik kijk iedere week weer uit naar Biodanza omdat het voor mij heel voedend en harmoniserend werkt. Het voelt alsof alles tijdens een les weer op zijn plek valt waardoor ik als een geheeld mens naar huis ga. De dag erna voel ik me ook heel energiek!
    Marlies, 51 jaar, NEI-therapeute

    Biodanza is een ontdekkingsreis naar de bron van jouw innerlijke kracht.
    Door het geven en leren ontvangen van ingrediënten uit het leven, wordt een tedere energie opgewekt waarin je je innerlijke glimlach ontmoet.
    Door een avond Biodanza, straal ik nog dagen na, en mijn omgeving straalt mee.
    Anne Marie

    "Omdat ik erg van muziek en dansen houd ben ik Biodanza gaan doen. Van mezelf ben ik nogal een prater en zit veelvuldig in mijn hoofd. Maar door Biodanza kom ik, door lekker te bewegen op de muziek, weer in contact met mijn gevoel. De avond vliegt dan ook iedere keer weer voorbij.'"
    Helma.
  •